Woensdagmiddag werd de verbrede Tractaatweg officieel geopend. Nog niet alles is helemaal af, dat zal medio februari 2019 zijn. Er moeten nog enkele administratieve handelingen worden verricht en nog wat kleine puntjes op de i worden gezet, maar de weggebruiker kan voortaan lekker met een gangetje van 100 km/u over twee banen richting Zelzate of de Westerscheldetunnel zoeven.
‘Het is een mooie dag,’ verklaart Thijs Gilde, general manager van Tractaatweg bv, ‘niet alleen omdat de zon schijnt, maar ook omdat alles zo goed gelopen is.’
Wél op tijd klaar
Er zijn in veertien maanden tijd vier viaducten gebouwd, zodat het verkeer op de Tractaatweg ongehinderd kan doorrijden. In tegenstelling tot vele andere projecten in Nederland, die vaak grote vertragingen oplopen én te kampen hebben met forse budgetoverschrijdingen, is het in onze regio alle partijen gelukt om het project ruim op tijd af te krijgen, zonder uitschietende kostenposten. Daarmee is dit project een voorbeeld voor vele andere projecten in den lande. Gilde: ‘Eigenlijk wel ja, Alles ging goed: de voorbereiding, de aanbestedingsfase en de samenwerking tussen zowel de aannemer als de omgeving. Werken aan dergelijke projecten is altijd risicovol en we zijn heus wel wat dingetjes tegengekomen, maar het werd altijd goed en praktisch opgelost.’
Over de Tractaatweg heen
Gedeputeerde Harry van der Maas onthulde bij het Spuikreekviaduct, de enige plaats waar je over de Tractaatweg heen kunt rijden, het ‘2x2-bord’. ‘Ik feliciteer de omgeving met deze prachtige weg,’ verklaart hij naderhand tegen GO, ‘dit verbindt ons op een goede en veilige manier met Vlaanderen, maar is ook een belangrijke noord-zuid ader van Zeeland. Het is een grote stap voor de Zeeuwse economie.’
Ook Van der Maas is tevreden over het verloop van het hele traject. ‘Natuurlijk zijn er wel wat hobbels geweest, zoals een boerderij die verplaatst moest worden en Westdorpe had ook wat wensen. Daar konden we gelukkig in goed overleg aan tegemoetkomen. Door een goede samenwerking hebben we alles snel voor elkaar gekregen.
De Belgen
Nu België nog. ‘Dat is een taak van de rijksoverheid,’ volgens de gedeputeerde, ‘omdat dit een internationaal project is, gaat niet de provincie in gesprek met België, maar gebeurt dit op nationaal niveau. Wel hechten wij er grote waarde aan dat we op hele korte termijn weten waar we aan toe zijn. We weten dat Vlaanderen de weg wel wil aanpassen, maar wij willen natuurlijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt.’
Sloeweg
De Tractaatweg bv is op dit moment met hetzelfde team druk bezig met de realisatie van de Sloeweg aan de andere kant van de Westerscheldetunnel. Gilde: ‘ook deze klus willen we binnen de planning en het budget uit voeren.’