Elkaar even begroeten op straat of een helpende hand bieden als je ziet dat iemand hulp kan gebruiken. Het zit hem in de kleine dingen. Om deze positieve invloeden op de samenleving aan te moedigen begint aan-z met de bewustwordingscampagne 'Het begint bij hallo!'. Voor Carine Bentveld van de organisatie is dit hard nodig “om je thuis te voelen in je eigen omgeving.”
Een simpele begroeting kan voor veel mensen meer waard zijn dan je denkt: “Eenzaamheid zie je niet altijd aan de buitenkant”, vertelt Carine Bentveld van aan-z. “Mensen voelen zich dan gezien, en dat is al een heel mooi gevoel.” De campagne nodigt iedereen uit om een 'klein-geluk-brenger' te worden. Bentveld geeft aan dat het mes hierbij aan twee kanten snijdt: “Het betekent iets voor de ander, maar ook voor jezelf. Iets geven aan een ander kan heel goed voelen. Zo doet het iets met het welzijn van beide kanten.”
"Het mag eigenlijk nooit vergeten worden"
Groots effect
Het doel van de campagne is het verspreiden van een glimlach en het bestrijden van eenzaamheid. Dat begint met een klein gebaar, maar kan zorgen voor een groots effect: “Het kan soms de enige hallo op een dag zijn voor iemand. Daar willen wij iedereen van bewust maken.” Hoewel aan-z een campagne uitrolt om mensen bewust te maken van de kleine geluksmomenten, is dit volgens Bentveld iets dat ook na de campagne door moet gaan: “Het mag eigenlijk nooit vergeten worden, en het is ook iets dat uiteindelijk in de dienstverlening van aan-z komt.”
Door: Johnny Willeboordse en Leen Oele - GO-RTV