Maandag is aannemerscombinatie Sassevaart gestart met het afgraven van het Kapitein Rooiboskanaal, een tijdelijk doorvaartkanaal bij het sluizencomplex in Terneuzen.
In totaal wordt zo’n 50 duizend m3 grond afgevoerd: een deel via de weg en een deel via het water middels duwbakken. Ergens in het begin van 2019 kan het tijdelijke doorvaartkanaal in gebruik worden genomen. Alles is zo geregeld, dat het doorgaande verkeer (bijna) geen hinder zal ondervinden van het vervoer van grond.
‘Het Kapitein Rooiboskanaal is een unieke omleiding voor de scheepvaart,’ meldt de website www.nieuwesluisterneuzen.eu.‘De Nieuwe Sluis komt midden in de aanvaarroute naar de huidige Middensluis. Door een tijdelijk kanaal aan te leggen dwars door de zuidelijke landtong, waar het voormalige Rijkswaterstaatgebouw stond, kunnen schepen tot medio 2021 gebruik blijven maken van de Middensluis.’
Schepen varen als het ware om de bouwkuip heen. Uiteindelijk verdwijnt de Middensluis om ruimte te maken voor de voorhaven van de Nieuwe Sluis.