Buurtplatform Hoplr telt inmiddels al vijfduizend huishoudens. Dat meldt Gemeente Terneuzen trots. Het digitale platform is bedoeld om mensen met elkaar in verbinding te brengen. Zo kan je mensen uit de omgeving om hulp vragen bij bijvoorbeeld een verhuizing of je actie voor een goed doel.
Afgelopen juli werd de mijlpaal bereikt op het 'digitale dorpsplein'. Wethouder Jeroen de Buck zegt er wel bij dat het platform geen vervanging is van het dorpsplein: "Het is een aanvulling. We zien echter dat niet elke buurt of kern evenveel behoefte heeft aan dergelijke bijeenkomsten. Via Hoplr kunnen zij op een toegankelijke, makkelijke manier toch betrokken blijven bij hun buurt."
Doe mee Terneuzen
De app zorgt er niet alleen voor dat mensen betrokken raken met elkaar, maar ook met projecten in de omgeving. Via Hoplr kunnen buurtbewoners hun mening geven over bepaalde onderwerpen. Eveneens een succesformule, want eerder gaf De Buck al aan dat er soms via de app meer reactie komt dan via een informatieavond. Hij gaf als voorbeeld een enquête rondom de parkeernota: 'Er kwamen vanuit Hoplr 600 reacties. Dat aantal halen we nooit via een informatieavond.'
Doel nog niet behaald
De gemeente geeft aan dat er nog genoeg te behalen valt. Terneuzen heeft zo'n 28.000 huishoudens, waarvan er nu dus 5000 meedoen. Ze zien het als 'een uitdaging voor de toekomst om buurtbewoners nog meer te motiveren om in dialoog te gaan.'
Vorig jaar waren wethouder De Buck en wijkcoördinator Stefan Joos te gast bij GO in de Regio. Hier vertelden zij over Hoplr. Luist dat hele gesprek hieronder:
Door: Rens Schuit