Bij de sluizen in Terneuzen wordt flink wat grond afgegraven. ‘Nat ontgraven’ wordt dat genoemd. Het Kapitein Rooiboskanaal, een tijdelijk doorvaartkanaal voor de scheepvaart, wordt afgegraven en daarbij komt zo’n 35 duizend kubieke meter grond vrij. Een deel van de afgegraven grond is vervuild en wordt afgevoerd ter verwerking, de schone grond wordt in de Westerschelde gestort op daarvoor aangewezen plaatsen.
Middenin het kanaal komt een zinker, een buis waarin kabels en leidingen voor water en elektriciteit lopen. Op dit moment kun je de 143 meter lange stalen buis nog op de kade van de Schependijk zien liggen. Binnekort wordt die op de bodem van het Kapitein Rooiboskanaal gelegd.
De werkzaamheden zullen in mei worden afgerond, waarna de verdere aanleg van de Nieuwe Sluis voort kan gaan, zonder dat de scheepvaart daar last van heeft. Schepen passeren dan via het tijdelijke Kapitein Rooiboskanaal.
'Omleidingen voor het wegverkeer zijn er regelmatig, maar een omleiding op het water is vrij uniek,' meldt de website van de Nieuwe Sluis. Het Kapitein Rooiboskanaal zorgt ervoor dat de Middensluis langer open kan blijven voor de scheepvaart. De Nieuwe Sluis komt midden in de aanvaarroute naar de huidige Middensluis. Het Kapitein Rooiboskanaal is geschikt voor schepen met een maximale lengte van 105 meter, een breedte van 9,5 meter en een diepgang van 3 meter.
foto: www.nieuwesluis.eu