De Zeeuwse campagne ‘Er gaat meer kapot dan je scherm’ is voorbij. Het afgelopen jaar deelden zeven jongeren hun verhaal via YouTube, Instagram en Snapchat, aangevuld met offline middelen als posters, bioscoopreclame en horecareclame.
Op deze manier werden leeftijdsgenoten (9 tot 21 jaar) gewaarschuwd voor de gevaren van smartphonegebruik in het verkeer. De campagne heeft ruim de helft (30.000) van alle Zeeuwse jongeren bereikt en 50 tot 80 procent van hen zijn anders gaan denken over het gebruik van een smartphone tijdens het fietsen.
Telefoon en verkeer
De smartphone is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Maar als je je telefoon gebruikt in het verkeer, verdubbelt dit de kans op een ongeluk. Je kunt verkeerssituaties minder goed inschatten en mist soms verkeersborden of aanwijzingen. “Daarom is het zo belangrijk dat mensen zich ervan bewust zijn dat het verkeer je volledige aandacht vraagt”, aldus gedeputeerde en ROVZ-voorzitter Harry van der Maas. “Om jongeren daarop te attenderen, hebben we het initiatief genomen voor deze campagne.”
Niet alleen jongeren.
Volgens gedeputeerde Van der Maas is het onderwerp niet alleen relevant voor jongeren op de fiets, maar net zo goed voor volwassen verkeersdeelnemers. Daarom sluit Zeeland zich aan bij de landelijke campagne MONO, die zich richt op alle doelgroepen. MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media.