Met je haar vol shampoo onder de douche; je mond vol tandpasta; geen ochtendkoffie om op te starten: inwoners van Philippine zitten de laatste tijd regelmatig zonder water. Zeker tijdens spitsuur in huis, als iedereen naar werk of school moet, kan dat lastig zijn. Dinsdagochtend was het weer raak. Volgens Evides is het een gevolg van werkzaamheden: “Daardoor werken we nu met 1 leiding voor heel Zeeuws-Vlaanderen. Dan kan zorgen voor verlaagde waterdruk.”
De telefoon bij Evides staat de laatste maanden regelmatig roodgloeiend vanwege problemen met de waterlevering. De meeste mensen krijgen dan een standaard antwoord als “we gaan het melden” of een enkele keer “er gaat direct een monteur op af.” Dat het de laatste tijd vaker voorkomt dan normaal zorgt echter toch voor onrust. Met name rondom Philippine zijn er veel waterstoringen. Volgens een woordvoerder van Evides is het de oorzaak van een upgrade van de waterleidingen: “We hebben twee leidingen lopen door Zeeuws-Vlaanderen, we zijn momenteel bezig om één leiding te verbreden om toekomstbestendig te zijn. Daardoor kan er sprake zijn van een verlaagde waterdruk.”
"Ik moet mijn kleintje de fles geven en heb daar water voor nodig." - Inwoner Philippine
5 februari afgerond
Evides laat weten dat de werkzaamheden op 5 februari afgerond moeten zijn. Daarna zou de ervaren overlast voorbij moeten zijn volgens een woordvoerder van het bedrijf: “Dan zijn beide leidingen weer volledig in gebruik, en is het gedeelte waar nu aan wordt gewerkt vernieuwd en verbeterd.” Dat er volgens inwoners van Philippine de laatste maanden regelmatig geen druppel water uit de kraan kwam is echter niet bekend bij Evides: “Er is één keer sprake geweest van een leidingbreuk, maar dat er meerdere keren geen water uit de kraan kwam, kan ik me haast niet voorstellen. Doordat we twee leidingen hebben, kunnen we ook blijven leveren als er aan één gewerkt wordt.”
Door: Tineke Kerste en Johnny Willeboordse - GO-RTV