De gemeente Hulst opent vanaf begin september de aanvraagperiode voor nieuwe subsidies. Inwoners die voor een vereniging of organisatie aanspraak willen maken op een subsidie in 2025, dienen het aanvraagformulier vóór 1 oktober in te sturen. Daarbij stelt de gemeente al direct duidelijke voorwaarden: “De activiteiten moeten toegankelijk zijn voor alle inwoners van de gemeente Hulst en dienen het algemeen belang van de gemeente Hulst.”
De behandeling van alle subsidieaanvragen vergt voor de gemeente uiteraard veel inspanning. Zij vragen daarom aan de indieners om het betreffende formulier volledig in te vullen: “Als zij het aanvraagformulier volledig invullen en voorzien van de benodigde bijlagen helpt dat enorm.” De gemeente heeft tot uiterlijk 31 december om een besluit te nemen over de aanvragen: “Alle aanvragen die voor 1 oktober zijn ingestuurd, krijgen voor het einde van het jaar het besluit te horen.” Voor aanvragen na deze datum is ook een tijdspanne: “Die krijgen een uitslag te horen binnen 16 weken.” Uitzonderingen zijn subsidies voor een activiteit die onder de €1.000 blijft. Die hebben een aanvraagtermijn van 6 weken.
Voorbereiding
Het invullen van het aanvraagformulier, dat vanaf begin september op de website van de gemeente Hulst is te vinden, vraagt de nodige voorbereidingen van de indieners. “Als u subsidie aanvraagt voor uw instelling of stichting, die staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, is het gebruik van eHerkenning noodzakelijk”, laat de gemeente weten. “Het aanvragen hiervan neemt enige tijd in beslag”, waarschuwen zij. Als er een aanvraag wordt gedaan als particulier kan ook de DigiD gebruikt worden. Dit is echter alleen mogelijk voor culturele evenementen die vallen onder de regeling Kunst en Cultuur.
Door: Johnny Willeboordse