De jeugdbescherming is gestart met een campagne die de dilemma’s laat zien om kinderen veilig op te laten groeien. Hiermee willen zij de lastige keuzes die gemaakt moeten worden onder de aandacht brengen. “We willen dat alle kinderen in Nederland veilig opgroeien. Meestal kunnen gezinnen hier zelf voor zorgen, maar soms lukt dat niet. Dan gaan jeugd- en kinderbeschermers aan de slag.” Deze werknemers stellen nu de vraag: “Wat zou jij doen?”
Het werk bij de jeugdbescherming bestaat uit veel samenwerking en communicatie. De beschermers gaan met het gezin aan de slag en kijken hoe de veiligheid weer in huis gebracht kan worden. Dat is prachtig, maar pittig werk vol dilemma’s. In een publiekscampagne vertellen jeugd- en kinderbeschermers wie ze zijn en welke dilemma’s ze tegenkomen. Daarbij is het de vraag of de gemiddelde inwoner van Nederland dezelfde keuzes zou maken als een professional.
38.000 kinderen
In Nederland werken 5.200 jeugd- en kinderbeschermers. Zij willen ervoor zorgen dat de 38.000 kinderen en jongeren die te maken hebben met de jeugd- of kinderbescherming veilig opgroeien. Dat levert soms lastige en haast onoplosbare situaties op: “Hoe breng je de veiligheid weer in huis als er ook forse problemen zijn, zoals schulden, verslavingen of psychische problemen? Hoe zorg je ervoor dat een kind zich dan veilig kan ontwikkelen?”
De praktijk
In de campagnevideo’s delen jeugd- en kinderbeschermers dilemma’s uit hun dagelijks werk. “Kan een moeder zonder huis zorgen voor haar vijf kinderen?”, vraagt jeugdbeschermer Saphira zich af. Jeugdbeschermer Roos kwam voor een heel andere situatie te staan: “Wat doe je als een kind vertelt dat mama poedersuiker eet met haar neus?” Ook jeugdreclasseerder Tamme staat in dubio : “Geef je een jongen die een zwaar delict heeft gepleegd een tweede kans?”
De campagne
De campagne ‘Wat zou jij doen’ is een gezamenlijk initiatief van de jeugd- en kinderbeschermers van Nederland. Op www.watzoujijdoen.nl kun je de video’s bekijken van onder andere Saphira, Roos en Tamme. Voor de campagne worden verschillende social media kanalen ingezet, zoals Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, online nieuwssites en vakbladen, magazines en abri’s op NS-stations.
Door: Johnny Willeboordse - GO-RTV