Onder toeziend oog van Terneuzens eigen Kapitein Rooibos (Maikel Harte) passeerde rondvaartboot Denick II maandag tijdens een lekker ontbijtje het nieuwe Kapitein Rooiboskanaal.
Het tijdelijke doorvaartkanaal is gegraven zodat tijdens de bouw van de Nieuwe Sluis binnenvaartschepen gebruik kunnen blijven maken van de Middensluis. Maandag is het kanaal officieel geopend met de onthulling van het naambord: Kapitein Rooiboskanaal.
Langer in gebruik
Dankzij het tijdelijke doorvaartkanaal kan de Middensluis langer in bedrijf blijven tijdens de bouw van de Nieuwe Sluis, namelijk tot medio 2021 in plaats van medio 2019. Voor de doorstroming van de scheepvaart is dit een enorm voordeel. Schepen met een maximale lengte van 105 meter, maximaal 9,5 meter breed en 3 meter diepgang kunnen door het kanaal en maken dan gebruik van dezelfde in- en uitvaart als de Oostsluis. Het kanaal ligt op de plek waar eerst het districtskantoor van Rijkswaterstaat stond. Schepen met een diepgang boven de drie meter kunnen geen gebruik meer maken van de Middensluis. De diepgang voor de Oostsluis wordt daarom onder voorwaarden verruimd van 4,30 meter naar 4,80 meter.
Kapitein Rooibos
Op social media werd eind vorig jaar een oproep gedaan om een ludieke naam te bedenken voor het (waarschijnlijk) kleinste kanaal van de Benelux. In totaal werden 32 namen ingezonden als bijvoorbeeld: Kort door de bocht, Zeeuws kanaaltje en 't Geultje van Terneuzen. Na een interne selectie bleven vier kanshebbers over: de Bypass, het Kapitein Rooiboskanaal, Het kanaaltje van Willem (vernoemd naar een geul in de Westerschelde, het Straatje van Willem) én Sluipvaart. Uiteindelijk werd gestemd op Kapitein Rooiboskanaal.
Kapitein Rooibos is volgens een lofzang van de Zeeuws-Vlaamse band de Lamaketta’s een Zeeuws-Vlaamse zeeheld die in de 17e eeuw de wereldzeeën onveilig maakte.
Bron en foto: nieuwesluisterneuzen.eu, hier zijn ook meer foto's te zien van de opening.