Scheepvaart dat gebruikt maakt van North Sea Port moet daar haventarieven voor betalen. Voor Vlissingen en Terneuzen stijgen de tarieven in 2019 met 1,2% en voor Gent is dat 1,8%. Dat is zo’n 25 procent lager dan de verwachte inflatie.
Bovendien krijgen schepen die in North Sea Port in één reis zowel het Zeeuwse als het Gentse deel aandoen, vanaf komend jaar 50% korting. Tot nu toe moesten ze daarvoor tweemaal te betalen: één keer voor Vlissingen en Terneuzen én nog één keer voor Gent. Ook kunnen zeeschepen en binnenvaartschepen die voldoen aan bepaalde milieuvereisten en veiligheidsnormen nog genieten van extra kortingen.
Met deze maatregelen komt het gefuseerde havenbedrijf beloften na die bij de fusie eerder dit jaar zijn afgesproken. Het doel was dat ook bedrijven voordeel ondervinden van de fusie.
Havengelden
Elk zeeschip of binnenvaartschip dat aanmeert in North Sea Port, haveninfrastructuur of dienstverlening gebruikt (zoals walstroom, drinkwater, steigers) moet aan het havenbedrijf havengelden te betalen. Dit geld wordt gebruikt om de havens te onderhouden en nieuwe infrastructuur aan te leggen. Momenteel gelden er voor het Zeeuwse en het Gentse deel van het havengebied afzonderlijke tariefreglementen. De bedoeling is om vanaf 2021 voor het hele grensoverschrijdende gebied van North Sea Port een enkel tariefreglement te hanteren.