Veel inwoners van de gemeente Terneuzen zijn ontevreden over de communicatie na het maken van een MOR-melding. Een bericht op de Facebookpagina van de gemeente over het hulpmiddel heeft dan ook vele negatieve reacties ontvangen. Volgens wethouder Jurgen Vervaet komt dit niet overeen met de werkelijkheid: “Het beeld dat wij hebben is dat mensen wél heel tevreden zijn.”
Een melding openbare ruimte (MOR) zou gemeenten in Nederland moeten helpen om problemen sneller en beter in kaart te brengen. Elke burger kan online een formulier invullen, en vervolgens aangeven wat er aan de hand is. Van losliggende stoeptegels tot illegale bewoning. Ook de gemeente Terneuzen maakt gebruik van deze mogelijkheid. Al zijn veel inwoners niet tevreden over de praktische uitwerking hiervan. Zo laat Job Risseeuw weten dat de terugkoppeling na het maken van een melding niet op orde is: “Het probleem is dat de gemeente beter met de burger moet communiceren. Op deze manier denkt de burger ‘stik maar, ze doen toch niks.’”
Gratis tip
De gemeente Terneuzen schetst een heel ander beeld: “Na een melding gaan wij er mee aan de slag. Iedere melding zien wij als een gratis tip. Zo houden we onze leefomgeving schoon en veilig.” Ook Natascha Piens ziet een andere werkelijkheid: “Ik heb doorgegeven dat de stoep aan het verzakken is door de aanleg van glasvezel. Ik krijg dan een mail terug dat mijn mail geseponeerd is en dat de werkzaamheden volgens planning zullen gebeuren. Zijn nu bijna een jaar verder en er is nog helemaal niks mee gebeurd.” Dit leidt tot een breed gedragen gevoel binnen de gemeente: “Ik woon maar in Sas, dat vinden ze niet zo belangrijk.”
Beeldvorming en realiteit
Wethouder Jurgen Vervaet laat weten dat de MOR-meldingen op het gemeentehuis erg serieus worden genomen: “Het beleid is dat we altijd een antwoord terug sturen. Daarnaast hebben we 6 maanden geleden ons systeem aangepast waardoor de beantwoording nog beter zou moeten zijn.” Deze aanpassing is volgens de wethouder niet gedaan uit noodzaak: “Er gaat ongetwijfeld weleens wat mis, maar de beeldvorming en de realiteit liggen niet altijd in elkaars verlengde.” De oorzaak van de onvrede bij inwoners ligt volgens Vervaet vaak niet bij de gemeente: “Wij gaan bijvoorbeeld niet over een waterleiding die gesprongen is. Wij leggen het probleem vervolgens wel neer bij de instantie die hier over gaat, het waterschap in dat geval. Zo krijgen wij vele MOR-meldingen, die niet binnen onze verantwoordelijkheid vallen.”
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/TjXnSLha7t4" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
Door: Johnny Willeboordse - GO-RTV

