De allerlaatste resten van de voormalige Middensluis in Terneuzen zijn verwijderd. Hoewel enige tijd geleden de laatste zichtbare delen van de sluis al werden verwijderd, zijn nu ook de werkzaamheden onder water grotendeels voltooid. “We controleren de bodem op eventueel achtergebleven restpuin en later deze maand verwijderen we nog een paar damwandplanken”, laat de organisatie van de Nieuwe Sluis weten. Daarna zijn de werkzaamheden volledig afgerond.
De oude sluis in Terneuzen is de afgelopen jaren stapsgewijs gesloopt. Voordat in oktober de Nieuwe Sluis officieel wordt geopend, worden de laatste stappen gezet om alle sporen van de voormalige sluis te verwijderen. “Het hak- en breekwerk onder water is nu tot een einde gekomen”, laat de organisatie weten. Dit was nodig om toekomstige schepen vrij baan te geven richting de Nieuwe Sluis: “Daarvoor moesten de landtongen Zuid en Noord verdwijnen en de Middensluis worden gesloopt.”
"Het laatste onderdeel van de Middensluis is nu verwijderd."
7000 palen verwijderd
Bij de sloopwerkzaamheden is in totaal 60.000 kuub aan staal, steen en (on)gewapend beton verwijderd. Daarnaast zijn ook 7000 palen van meer dan 100 jaar oud weggehaald. Eén van de laatste slooponderdelen is de betonnen vloer op de bodem in de Buitenhaven West. “Ook dit laatste onderdeel van de Middensluis is nu verwijderd”, vertelt een woordvoerder van de Nieuwe Sluis.
Herdenkingsplein
Hoewel veel delen van de voormalige sluis in Terneuzen zijn gesloopt en verwijderd, blijven bepaalde onderdelen bewaard. Die zijn voor iedereen te zien op het nieuwe herdenkingsplein op het sluizencomplex. Ook bij de aanleg van dit plein is gebruik gemaakt van onderdelen van de voormalige sluis. De cijfers die eerst te zien waren aan de buitenkant van de Middensluis, zijn verwerkt in de bestrating. Ook basaltsteen, granieten keien en natuurstenen van de sluis zijn daarbij gebruikt. Een voormalige bolder uit de sluis kun je terugvinden bij de ingang van het Portaal van Vlaanderen.
Door: Johnny Willeboordse