"Het touwtje hangt bij ons altijd, 24 uur per dag, uit de brievenbus." De Luisterlijn bestaat dit jaar 65 jaar. Een mijlpaal voor deze telefonische hulpdienst? "Ik vind het mooi dat dit kan bestaan", vertelt Hellen den Hoedt, trainer bij de Luisterlijn in Zeeland. "Maar we hebben hard vrijwilligers nodig." Zij was te gast bij Rondje ZVL.
"We voorzien in iets waar gebruik van gemaakt wordt. En dat is alleen maar goed."
Bellen, chatten, mailen; je kunt op verschillende manieren contact opnemen met de Luisterlijn: of je nu alleen bent en je verhaal kwijt wilt, of wanneer je ergens mee zit en je durft het aan niemand te vertellen. Voel je je eenzaam, heb je psychische klachten of heb je gewoon behoefte aan een gesprek? Dan mag je zomaar gebruik maken van deze hulpdienst. Vrijwilligers zitten dag en nacht voor je klaar om naar je te luisteren of met je te praten.
Den Hoedt waardeert de inzet van de vrijwilligers. We willen de vrijwilligers in het zonnetje zetten nu we 65 jaar bestaan. Ik heb dan ook enorm veel respect voor wat ze doen. Ze zijn 's nachts beschikbaar, in de weekenden, tijdens de feestdagen." Wil je aanmelden als vrijwilliger of wil je meer informatie? Kijk op www.deluisterlijn.nl.
Vorig jaar werd in Nederland ruim 300.000 keer gebruik gemaakt van de Luisterlijn, maar hoe zit dat in Zeeland, of specifieker nog, in Zeeuws-Vlaanderen? Luister hier naar het gesprek:
Het afgelopen jaar werden er 277.394 gesprekken gevoerd via de telefoon en 31.678 gesprekken via de chat. Daarbovenop beantwoordden de vrijwilligers nog eens 4.610 e-mails. De meeste gesprekken gingen over geestelijke gezondheid, relaties en de invulling van de dag. Meer dan de helft van alle telefoongesprekken werd buiten kantoortijden gevoerd. Daarmee is het aantal gevoerde gesprekken licht gedaald ten opzichte van 2022. Het aantal vrijwilligers nam in 2023 ook licht af, met een daling van 7% vergeleken met het voorgaande jaar. Dat blijkt uit jaarcijfers van de Luisterlijn.
- bron: de Luisterlijn-
Door: Tineke Kerste