Terneuzen en Hulst staan in de top-5 van gevaarlijkste fietsgemeenten van Zeeland. Uit onderzoek blijkt dat dat er in onze provincie jaarlijks zo’n 250 ongelukken plaatsvinden waar fietsers bij zijn betrokken. Gemiddeld komt dit neer op 6,9 ongelukken per 10.000 inwoners. In Terneuzen (7,5) en Hulst (7,3) ligt dat hoger dan gemiddeld. Goes heeft de twijfelachtige eer om met 11 fietsongevallen per 10.000 inwoners de lijst aan te voeren.
Nu de zomervakantie erop zit en de scholen weer zijn begonnen, zijn de Zeeuwse fietspaden weer regelmatig goed gevuld met schoolgaande kinderen. Dit betekent helaas ook een toename van het aantal fietsongelukken. Van de 250 jaarlijkse ongevallen, vindt ruim 30% plaats in Goes en Terneuzen. Door het relatief hoge aantal inwoners eindigt Terneuzen hierdoor op de vierde plaats in de Zeeuwse ranglijst. Na Goes volgen Kapelle (9,2) en Veere (8,7) op plaats twee en drie.
"Elektrische fietsen zoals fatbikes zijn bij verschillende verzekeraars niet meer welkom."
Aansprakelijkheid
Op basis van gegevens die bekend zijn gemaakt door Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie heeft Independer onderzoek gedaan naar het aantal fietsongevallen per provincie. Daarbij gaat het in de meeste gevallen om een situatie waarbij een fietser in contact komt met een auto. Uit het onderzoekt blijkt dat dit in Zeeland om 60 procent gaat. Verzekeringsexpert Menno Dijcks maakt duidelijk dat fietsers hierbij meestal een beschermde status hebben: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”
Elektrische fietsen
Er is een duidelijke stijging zichtbaar in het aantal ongelukken waarbij elektrische fietsen zijn betrokken. Van het totale aantal incidenten gaat het in Zeeland inmiddels om 17,4 procent. In heel Nederland waren er in 2022 maar liefst 3200 ongelukken waarbij ten minste één elektrische fiets betrokken was. In Zeeland waren dit er iets meer dan 40, om het aantal Zeeuwse ongelukken in perspectief te plaatsen. Deze ontwikkeling heeft er al toe geleid dat elektrische fietsen zoals fatbikes bij verschillende verzekeraars niet meer welkom zijn: “Het wordt voor eigenaren van die fietsen steeds lastiger om je te verzekeren”, laat Dijcks weten
Door: Johnny Willeboordse