Het meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag van de gemeente Terneuzen heeft nog geen meldingen opgeleverd. Het uitblijven van meldingen, wat sinds 1 januari mogelijk is, zou voor de gemeente aanleiding kunnen zijn om in actie te komen: “We kunnen het meldpunt wellicht meer onder de aandacht brengen.”
Het meldpunt is opgezet naar aanleiding van een nieuwe wet. Deze zogenaamde ‘Wet goed verhuurderschap’ is sinds 1 juli 2023 van kracht. Nu zowel de wet als het meldpunt in Terneuzen even zijn ingeburgerd, vroeg raadslid Natasja Warnier (PvdA) zich af hoe het er met de meldingen voor staat. Uit het antwoord van de gemeente blijkt dat de burgers het meldpunt vooralsnog niet weten te vinden, of gewoonweg niet nodig hebben.
"Meldingen kunnen online, telefonisch, per brief en fysiek gemaakt worden"
Arbeidsmigranten
Ook vroeg het raadslid naar de verschillende manieren waarop het meldpunt bereikbaar is. Daar kan het uitblijven van meldingen volgens de gemeente in ieder geval niet aan liggen: “Meldingen kunnen online, via ons algemene telefoonnummer, per brief en ook fysiek in het stadhuis gemaakt worden.” Warnier bood de gemeente nog wel een nieuwe doelgroep aan: “In onze gemeente wonen veel arbeidsmigranten die de Nederlandse taal niet machtig zijn.” Een Engelstalige optie op de website is er volgens de gemeente niet: “De informatie op onze website is enkel in het Nederlands beschikbaar. Op dit moment vindt er geen proactieve informatievoorziening plaats gericht op deze doelgroep.”
Door: Johnny Willeboordse