Motorrijders in gevaar bij nieuwe indeling tolpoortjes Westerscheldetunnel

Geplaatst: 10 december 2024 om 15:27

De nieuwe indeling bij de tolpoortjes van de Westerscheldetunnel is gevaarlijk voor motorrijders, vinden Zeeuwse rijscholen. "Dit kan zorgen voor meer ongelukken", zegt Betinho de Voogd van Rijschool Rijbewijsteam in Vlissingen. De rijscholen roepen de Westerscheldetunnel op om opnieuw te kijken naar de indeling.

De tunnel wordt per 1 januari tolvrij en dan verandert ook de indeling op het tolplein. De eerste drie poortjes zijn voor automobilisten. Die komen nog wel een slagboom tegen, maar kunnen gratis doorrijden. Het vierde tolpoortje is voor vrachtwagens die met een t-tag automatisch betalen. De poortjes zes en zeven zijn voor vrachtwagens die cash of elektronisch betalen.

Poort vijf blijft over voor motorrijders. Deze laan heeft geen slagboom meer, om te voorkomen dat een slagboom op een motorrijder belandt. Om de snelheid van de motorrijders te verminderen komt er een obstakel waardoor de motorijder moet zigzaggen om bij poortje vijf te komen. Daarnaast komen de motorrijders als het ware tussen de vrachtwagens terecht.

"Qua indeling is het eigenlijk niet anders dan de huidige situatie. De huidige situatie is niet gevaarlijk", stelt woordvoerder bij de Westerscheldetunnel Ilona Markussen.

Daar denkt een aantal rijinstructeurs in Zeeland anders over. De instructeurs van Dek Opleidingen bijvoorbeeld. Zij maken zich zorgen om de motorrijders die door de nieuwe indeling van de poortjes bij poort vijf tussen de vrachtwagens terechtkomen.

'Door zelf op te letten, los ik het op'
"Ik zie nu al hoe vaak ik als motorrijder over het hoofd word gezien door automobilisten en vrachtwagens. Door zelf op te letten, los ik het op. Een vrouw achter de kassa zei laatst dat ze blij was dat ik op aan het letten was. Ze hield verschillende keren per dag haar hart vast vanwege de verkeerssituaties die ontstaan op het tolplein."

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) vindt de afwezigheid van slagbomen positief ten opzichte van hoe tolpoortjes in het buitenland geregeld zijn. "Maar bij het invoegen van de vrachtwagens kan het wel rommelig worden", zegt de KNMV.

Dode hoek
Daar zien de instructeurs van Dek Opleidingen ook gevaar. "Voor en na de tolpoortjes gaan vrachtwagens aan de rechterkant ingehaald worden. Daarbij wordt een motorrijder makkelijk over het hoofd gezien vanwege de grote dode hoek van die vrachtwagens."

Motorrijden populair
Sinds de coronapandemie groeit het aantal motorrijders in ons land flink. Vorig jaar werden er ruim 15.000 motoren verkocht en dat is volgens branchevereniging BOVAG het hoogste aantal sinds 2008. Eind januari reden er bijna 795.000 motoren in Nederland en voor het eerst zijn er meer dan 1,5 miljoen bezitters van een motorrijbewijs.

Vorige week vertelde Marc Obrie van Motorclub Zeeuws-Vlaanderen hier nog over in de uitzending van Aan Tafel. Bekijk hier dat gesprek.

De woordvoerder van de Westerscheldetunnel wijst vooral op de veiligere doorgang zonder slagboom die is gemaakt voor de motorrijders. Motorrijders hoeven nu niet meer bang te zijn tussen twee auto's geplet te worden. "Bovendien rijdt vrachtverkeer en motorverkeer bijna nooit tegelijk. Motorrijders rijden vooral in de avond en het weekend, bijna niet doordeweeks." Volgens de Westerscheldetunnel is de nieuwe indeling niet onveiliger dan de huidige situatie.

Liever links
De instructeurs hadden liever gezien dat de Westerscheldetunnel had gekozen voor een veiligere oplossing voor motorrijders. Zo geven meerdere rijscholen aan dat ze de tolpoortjes het liefst helemaal links hadden gehad. "Dat zou voor de verkeersveiligheid beter zijn, dan hebben motorrijders en vrachtwagens geen last van elkaar", zegt rijschool Chris Roelse uit Terneuzen.

Zo denkt rijschoolhouder René Vink uit Terneuzen er ook over. "Als motorrijder wil je eigenlijk altijd vrije ruimte en je bent over het algemeen de vlotste. Mijn voorkeur zou ook de meest linkse doorgang zijn", zegt Vink.

Maar dat kan niet, laat de woordvoerder van de Westerscheldetunnel weten. Poort vijf is nu al smaller dan de andere rijbanen, en door die baan kunnen geen vrachtwagens passeren. "Dat er een speciale laan komt voor motoren is al iets unieks. Het gaat maar om 0,6 procent van alle passages. Als we daar de linkerbaan helemaal voor vrijhouden, zitten we 80 procent van het andere verkeer dwars, namelijk de auto's. Dan krijgen we file bij de poortjes."

Dit artikel is in samenwerking met Omroep Zeeland

Bron: Omroep Zeeland
Door: Rens Schuit

Lees meer artikelen
Uitzending gemist
  • Rondje ZVL zaterdag 28 december '24 • 10:00 uur
  • Rondje ZVL zaterdag 28 december '24 • 09:00 uur
  • Historische Hitlijsten John Westland vrijdag 27 december '24 • 22:00 uur
  • Piratenuurtje Jan van Rooy vrijdag 27 december '24 • 21:00 uur
  • Piratenuurtje Jan van Rooy vrijdag 27 december '24 • 20:00 uur
  • Goud van Oud Johan de Jong vrijdag 27 december '24 • 19:00 uur
Bekijk meer