De gemeente Terneuzen heeft een nieuw logo. Burgemeester Erik van Merrienboer is tevreden met het nieuwe beeldmerk van de gemeente: “2024 is een mooi en belangrijk jaar voor Terneuzen. Daar past een mooi nieuw logo bij, en ik ben erg blij met het eindresultaat.” Hoewel de T in het logo officieel natuurlijk voor Terneuzen staat, is die letter voor de burgemeester vrij toepasbaar: “De T van trots staat denk ik terecht in het logo.”
De gemeente Terneuzen heeft sinds de samenvoeging met Axel en Sas van Gent in 2003 hetzelfde logo. Dat juist nu wordt gekozen voor een ander logo is volgens Van Merrienboer geen toeval: “Dit is het jaar dat de Nieuwe Sluis klaar is, dan is dit een uitgelezen moment. Met de huidige ontwikkelingen die wij doormaken als gemeente zie je dat je op verschillende vlakken toe bent aan modernisering. Het is een oriëntatie op de toekomst.” Het proces dat heeft geleid tot het nieuwe logo kon twee kanten op: “We hebben gekeken naar het doorontwikkelen van het oude logo en naar iets dat helemaal nieuw was. De keuze is gevallen op een heel nieuw ontwerp”, aldus Sander Bus van de gemeente Terneuzen.
Het prijskaartje: “€20.000” - Burgemeester Erik van Merrienboer
Ontwerper
De gemeente is bij het zoeken naar de juiste ontwerper van het logo terecht gekomen bij een bedrijf uit Goes: “We hebben gekeken naar drie bedrijven uit Zeeland, en zijn uiteindelijk bij Nilsson uitgekomen”, aldus Sander Bus. De hoofdontwerper bij deze opdracht komt overigens wel uit Zeeuws-Vlaanderen: “Uit de gemeente Terneuzen zelfs, hij komt uit Zaamslag.” Daar hangt uiteraard ook een prijskaartje aan: “€20.000”, laat de burgemeester weten. “Dat gaat over het hele proces, inclusief het overspuiten van alle voertuigen van de gemeente bijvoorbeeld.”
Citymarketing
Ook Citymarketing Terneuzen gaat het nieuwe logo gebruiken, maar dan met andere kleuren. Door deze samenwerking ontstaat voor Terneuzen een meer herkenbare en krachtige uitstraling. Voor Frederike van Battum van Citymarketing een mooi moment: “We sluiten ons aan bij het krachtige beeldmerk van de gemeente Terneuzen, maar behouden ook onze eigen identiteit.” De belangrijkste verandering vanuit het oogpunt van citymarketing is ook een verandering van naam: “De naam ‘Stad Terneuzen’ wordt vervangen door ‘Ervaar Terneuzen’, dat geeft veel beter weer waar wij voor zijn.”
Links: Logo Gemeente Terneuzen
Rechts: Logo Citymarketing