De organisatie van de Westerscheldetunnel heeft een herstelplan opgesteld voor de betonschade die enige tijd geleden is ontdekt in de Oostbuis. Daarin staat dat de Oostbuis, die nu wordt gebruik voor verkeer richting Borssele, zo’n vier maanden wordt afgesloten om de reparaties uit te kunnen voeren. Ook hebben ze een schatting gemaakt van het kostenplaatje: tussen de 13,5 en 19,5 miljoen euro. Wanneer de Oostbuis dicht gaat is nog niet bekend.
Ruim een jaar geleden werd bekend dat er een flinke scheur en een breuk was aangetroffen in de Oostbuis. Eind 2023 werd duidelijk dat de druk van de bovenliggende grond in combinatie met het gebruikte voegmateriaal tijdens de bouw zou hebben geleid tot de schade. De afgelopen maanden is er volgens de organisatie hard gewerkt om een herstelplan op te stellen: “Er is veel tijd gestoken in het onderzoeken op welke manier de schade hersteld moet worden. Tal van oplossingen zijn onderzocht. Van een spreekwoordelijke pleister op de scheur tot het vervangen van het gebroken segment.” Uiteindelijk zijn ze tot één duidelijk conclusie gekomen: “De enige oplossing voor duurzaam herstel is om over een lengte van 30 meter een nieuwe betonnen ring aan te brengen die de draagkracht overneemt.”
Duurt nog anderhalf jaar
Omdat deze oplossing erg ingrijpend is, brengt dit de verwachte reparatietijd en het hoge kostenplaatje met zich mee. Hierdoor wordt ook uitgebreid de tijd genomen om deze operatie voor te bereiden: “Om de overlast van de afsluiting zoveel mogelijk te beperken wordt de uitvoering tot in de details voorbereid”, laat de organisatie weten. “We hebben ongeveer anderhalf jaar nodig om deze reparatie voor te bereiden.” In de tussentijd blijft het gebruik van beide buizen veilig: “Sinds het ontdekken van de schade wordt de Oostbuis continu gemonitord. Door actueel inzicht in de schade is de Westerscheldetunnel veilig te gebruiken in de voorbereidingstijd tot herstel.”
Door: Johnny Willeboordse