De Westerscheldetunnel kan er voorlopig weer tegenaan. Na een flinke onderhoudsbeurt is alles weer spic en span. Klaar voor miljoenen en miljoenen passages.
"Ja, het moet ieder jaar gebeuren. Een jaartje overslaan zit er niet in", verzekert Nicolette Kistenkas, woordvoerder van de Westerscheldetunnel. "Er zijn altijd wel dingen die moeten gebeuren. Dit is de gelegenheid die we gebruiken om de tunnel goed schoon te maken en van alles te testen. Denk aan het evacuatieplan, zijn alle nooddeuren nog toegankelijk, werken alle brandblussers? Denk maar aan de signalering dat mensen hun auto moeten verlaten. Je kunt dat alleen maar doen als de tunnels helemaal zijn afgesloten.
"Er zijn altijd wel dingen die moeten gebeuren" - Nicolette Kistenkas, woordvoerder van de Westerscheldetunnel
Afgelopen dinsdag gingen beide tunnelbuizen om half acht dicht. Zo'n honderd mensen werkten die nacht aan het groot onderhoud. De tunnel kiest voor een nachtelijke afsluiting om de overlast zo klein mogelijk te houden.
Slecht weer
Tijdens de afsluiting werd er onderhoud uitgevoerd op het Tolplein en langs het tracé naar en in de tunnel. De voorgenomen asfalteringswerkzaamheden konden niet doorgaan vanwege het slechte weer. Rond vijf uur konden beide tunnelbuizen weer open.
De Westerschelde tunnel gaat het laatste reguliere toljaar in met verse records. 2023 was het drukste jaar met zo'n 8,2 miljoen passages.
Door: Guido van der Heijden