De ervaring leert ons dat het publiek de politie goed weet te vinden, ook nu de politiebureaus in Hulst en Oostburg gesloten zijn. Dat laat de gemeente Hulst weten aan raadslid Bennie Saman van PvdA Hulst. ‘De politie blijft in de toekomst op vele manieren bereikbaar, aanwezig en zichtbaar.’
Saman had een aantal vragen gesteld naar aanleiding van het nieuws dat de politiebureaus in Oostburg en Hulst per 1 november de deuren hebben gesloten, om zo meer mankracht op straat te hebben. ‘Door het nieuwe concept wordt effectiever en efficiënter gewerkt en gepland,’ laat het college weten, ‘er moet niet telkens een collega achterblijven op het bureau om te wachten of er eventueel iemand aangifte komt doen.’
Het politiebureau in Hulst is sinds 1 november alleen een uitvalsbasis, van waaruit dienstdoende agenten hun dienst aanvangen en beëindigen. Inwoners kunnen alleen op afspraak naar het bureau komen. Daartegenover staat dat er meer agenten in de wijken actief zijn en dat het makkelijker wordt om aangifte te doen, ook op de plaats van het incident. Je kunt dus niet meer zomaar even binnenlopen om iets te melden of een probleem aan te kaarten.
Onvoldoende capaciteit
In juli is, naar aanleiding van het regeerakkoord, bekend gemaakt dat de politie Zeeuws-Vlaanderen in totaal met 10 agenten wordt uitgebreid. Dat klinkt goed, maar B en W Hulst geven aan dat dat onvoldoende is om aan de huidige vraag naar politiecapaciteit te voldoen. Ten eerste omdat het enige tijd zal duren voordat deze mensen ook werkelijk geworven kunnen worden, ten tweede omdat Zeeland beschikt over één van de grootste havens van Europa. Volgens het college is de huidige politiecapaciteit daar niet naar. ‘Dit is nadrukkelijk vanuit Zeeland aangegeven.’