Nog minder dan twee maanden en dan is de Westerscheldetunnel tolvrij voor personenvervoer. Achter de schermen zijn de laatste voorbereidingen in volle gang. Het tolplein krijgt ook een metamorfose, al zit 'm dat vooral in de indeling van de banen en de techniek. De bekende slagbomen blijven "gewoon" actief na de jaarwisseling laat Ilona Markusse van de Westerscheldetunnel weten.
Hoewel het betalen van de tol voor de Westerscheldetunnel vanaf 1 januari tot het verleden zal behoren, verandert er op het zicht weinig voor de weggebruikers. Wel wordt de indeling enigszins aangepast. De drie linkse poortjes zijn bedoeld voor voertuigen lager dan drie meter. Zoals auto's. Maar wie denkt er straks zo doorheen te scheuren, staat een teleurstelling te wachten. De slagbomen blijven namelijk gewoon. “Dat is nodig voor de veiligheid”, aldus manager Ilona Markusse.
Onveilige situaties
"We gaan anders veel verschil krijgen in het hard en zacht rijden. De één durft harder door de poortjes te rijden dan een ander en dat zou onveilige situaties op kunnen leveren", legt ze uit. "Daarnaast moet een deel van het verkeer nog wél betalen. Die worden door de slagbomen tegengehouden." De banen 4, 6 en 7 zijn voor bijvoorbeeld vrachtwagens, die nog tol moeten betalen. Alleen in laan 5 verdwijnt de slagboom. Deze laan is smaller en is speciaal ingericht voor motorrijders. "Als motoren in groepjes rijden herkent het systeem de eerste motor wel, maar de tweede niet. Dan kan het zijn dat die laatste de slagboom op z'n helm krijgt. Dat willen we niet."
Veel techniek
Het is niet zichtbaar, maar er komt ook een kleine verandering in de techniek op het tolplein. Het detectiesysteem kon al het onderscheid maken tussen auto's, motoren en vrachtwagens. Zo konden ze zien hoeveel tol er moest worden betaald. Nu weet het systeem dat een auto geen tol hoeft te betalen en gaat de slagboom open zonder dat er een t-tag of ander betaalmiddel moet worden gebruikt. Een laatste verandering is de kassa. Die blijft alleen nog doordeweeks, overdag open. Het is een bewuste keuze om zo min mogelijk te veranderen aan het tolplein. Officieel gaat in 2033 de tol voor al het verkeer eraf. Misschien wel al eerder. "Dat is maximaal acht jaar en voor maximaal acht jaar kan je niet het hele systeem op de schop gooien."
Dit is een artikel in samenwerking met Omroep Zeeland
Door: Johnny Willeboordse