De kleine binnenvaart zit in zware tijden. De regelgeving vanuit Brussel stuurt erop aan dat het gros van de schepen tot 1500 ton (tot een lengte van 86 meter) wel eens zou kunnen verdwijnen. Met alle gevolgen vandien voor de schippers, maar ook voor de bedrijven die wat betreft transport mede-afhankelijk zijn van deze, kleinere, schepen.
Evofenedex, ondernemersvereniging waarin onder meer bedrijven zitten die voor transport van hun goederen sterk afhankelijk zijn van deze kleine binnenvaartschepen, heeft de Tweede Kamer de opdracht gegeven om mee te werken aan het behoud van dit deel van de binnenvaartsector. De Algemene Schippers Verenging (ASV) had hier een pleidooi voor gehouden. Ook BLN-Schuttevaer staat achter de opdracht.
Door strenge eisen vanuit Brussel, waaraan nauwelijks te voldoen valt voor de betrokken groep schippers, zal het heel lastig worden om nog voldoende schepen in de vaart te houden die met name de moeilijk bereikbare plaatsen aan kleine vaarwateren kunnen bereiken.
In praktijk kan dat betekenen dat er in plaats van vervoer over water, vervoer over de weg gekozen moet worden, hetgeen de kosten aanzienlijk verhoogt en ook een grotere druk legt op het milieu. Ander gevaar kan zijn dat een bedrijf verhuist uit een bepaalde regio vanwege de onbereikbaarheid door schepen. Het gevolg daarvan is dan weer dat de betreffende regio economisch een negatieve impuls krijgt.
In Terneuzen is bijvoorbeeld een bedrijf als De Hoop afhankelijk van dit soort schepen. Zand, grind en cement zijn producten die vooral door deze kleine binnenvaartschepen vervoerd worden.
Evofenedex geeft, bij monde van hun beleidsadviseur Jurgen van der Sloot aan dat de Tweede kamer in juni een motie heeft aangenomen die de regering verzoekt om de schepen tot 86 meter vrij te stellen van de strenge eisen uit Brussel.
Van der Sloot laat verder weten dat volgens Evofenedex drie zaken erg belangrijk zijn momenteel in de binnenvaart, zaken waarin de overheid moet ondersteunen, te weten: stoppen met de opeenstapeling van onuitvoerbare eisen, investeren in kleinere vaarwegen ( met ruime bedientijd van bruggen en sluizen) en het ondersteunen van de schippers in ‘de vergroening’ (het schoner maken van die schepen)
Volgens ASV, aldus van der Sloot, gaat de minister dit zeker oppakken. In het najaar moet er meer duidelijk zijn.