‘Laten we voorkomen dat de kruik breekt…’ Giel van Boom van TOP/Gemeentebelangen Terneuzen haalt een spreekwoord aan (‘De kruik gaat zolang te water tot ze barst’). In dit geval bestaat de kruik uit riviercruiseschepen op de Westerschelde.
Naar aanleiding van de aanvaring tussen het riviercruiseschip Viking Idun op de Westerschelde met de olietanker Chemical Marketer op 1 april, vindt de fractie van Van Boom dat er te vaak net wordt ontkomen aan een scheepsramp met veel slachtoffers. Er zijn dringend veiligheidsmaatregelen nodig rondom riviercruiseschepen op de Schelde.
Zeearm of rivier
‘Een ongekende ramp, met mogelijk tientallen doden, heeft zich dit keer gelukkig op het laatste nippertje niet voorgedaan,’ schrijft hij aan het college van B en W, ‘riviercruiseschepen worden steeds langer, dus slapper, met raampartijen tot net boven de waterlijn, en zijn ontworpen voor de grote Europese binnenwateren, niet voor een zeearm als de Westerschelde met verraderlijke stromingen, golfslag en een wisselend tij.’
Veiligheidsmaatregelen
Daarbij is het volgens Van Boom belangrijk dat de bemanning op zijn minst Engels of Nederlands spreekt en dat de stuurlui voldoende rust krijgen: ‘De afgelopen week waren drie schepen van de Vikingrederij betrokken bij strandingen of aanvaringen.’
Om dergelijke incidenten te voorkomen, vraagt hij om verplichte begeleiding van een loods voor deze schepen per direct in te voeren.