Het is niet aan Terneuzen om te beslissen of er extra loodsen worden ingezet om riviercruiseschepen over de Westerschelde te loodsen. Wat het college van B en W Terneuzen wel kan doen is vragen aan de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit om daar uitspraak over te doen.
Het college geeft aan dat het toenemend aantal riviercruiseschepen op de Westerschelde een zaak is voor Rijkswaterstaat en Veiligheidsregio Zeeland. ‘Als deze professionals vinden dat andere regels noodzakelijk zijn, zal het college een dergelijk verzoek aan de minister ondersteunen.’
Aanvaring
Dat is het antwoord van Burgemeester en Wethouders Terneuzen op de vragen van Top/Gemeentebelangen naar aanleiding van de aanvaring tussen het riviercruiseschip Viking Idun op de Westerschelde met de olietanker Chemical Marketer op 1 april. Giel van Boom vroeg namens zijn fractie om voortaan verplicht loodsen in te zetten. Met het toenemend aantal riviercruiseschepen op de sterk stromende Westerschelde, is de situatie niet altijd veilig. Bovendien: bij een aanvaring met een riviercruiser is de kans volgens Van Boom groot dat er veel slachtoffers vallen.
Tweede Kamer
Naar aanleiding van het incident zijn onlangs ook in de Tweede Kamer vragen gesteld aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat, volgens B en W. Onder andere over de oorzaak, het aantal ongelukken in een maand en de bevoegdheden en middelen om de veiligheid te vergroten. 'Op 6 mei heeft de minister deze vragen beantwoord.' schrijven B en W Terneuzen, 'zij ziet nog geen aanleiding om extra maatregelen te nemen.'