Sinds januari 2018 is de afvalinzameling in de gemeente Hulst veranderd, met als doel de hoeveelheid restafval kleiner te maken en om afvalscheiding te stimuleren. De gemeente Hulst is daar zeer tevreden over en is voorlopig niet van plan iets te veranderen aan de afvalinzameling.
De grijze container wordt nu een keer in de 4 weken geleegd, elke 2 weken worden plastic en drankkartons huis aan huis opgehaald in gratis verkrijgbare zakken.
Honderd kilo
Het is de bedoeling dat gemeenten in 2020 maximaal 100 kilo restafval per inwoner ophalen. Daarnaast moet minimaal 75% van het afval gescheiden worden aangeleverd. In 2017 was in de gemeente Hulst nog sprake van gemiddeld 236 kilo restafval per inwoner. In augustus 2018 was dit verminderd naar 140 kilo. ‘We zijn dus op de goede weg,’ aldus een woordvoerder van de gemeente Hulst.
Oplopende kosten
‘Afvalverwerking kost veel geld,’ meldt de gemeente, ‘ieder jaar moest de gemeente daar geld bij leggen vanuit de algemene reserves, zodat de kosten voor de inwoners niet met tientallen euro’s zouden stijgen.’ In deze nieuwe manier van afval inzamelen is ook gezocht naar een oplossing om te zorgen dat de afvalverwerking in de toekomst kostendekkend zou zijn. ‘Dat is gelukt. In 2019 is dat – naar verwachting - voor het eerst in lange tijd het geval.’
Op basis van de ervaringen in 2018 heeft Hulst besloten nog even geen veranderingen aan te brengen om de hoeveelheid restafval nog verder terug te dringen: ‘De ontwikkelingen op de afvalmarkt worden uiteraard nauwlettend in de gaten gehouden. Als er zich kansen voordoen om vooruitgang te boeken, worden die zeker aangegrepen.’