In de raadscommissie Omgeving zal aankomende woensdag een voorstel besproken worden om € 250.000,- uit te trekken voor onderzoek naar een spoorlijn tussen Gent en Terneuzen. Dit is nodig om samen met de Provincie Zeeland en North Sea Ports een aanvraag in te kunnen dienen bij de Europese Commissie voor co-financiering van een dergelijke spoorlijn. North Sea Ports draagt over een periode van 4 jaren in totaal € 125.000,- bij.
Lang gekoesterde wens
Onder de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen, alsmede haar bestuurders, gaan al jarenlang stemmen op om te komen tot een verbeterde ontsluiting van het gebied. Raadslid Giel van Boom (TOP/GB) heeft in de raad van Terneuzen altijd gehamerd op het belang van de aanleg van een oostelijk van het kanaal gelegen spoorlijn. Dit om de bottleneck van de Sluiskilbrug te omzeilen en overlast in Sas van Gent te beperken. Bij onderhoud van de brug komen bedrijven op de Axelse Vlakte, waaronder Outokumpu in de knel. Voor de chemische bedrijven in de regio, met name Yara en Dow, is een oostelijke spoorlijn ook interessant omdat gevaarlijke stoffen dan niet meer door de woonkern Sas van Gent getransporteerd moeten worden.
Passagiers transport
Met een oostelijke verbinding ontstaat, er op termijn, ook de mogelijkheid voor transport van passagiers vanuit onder meer Terneuzen naar Gent. Dit is naar verwachting voordelig voor de grensoverschrijdende werkgelegenheid, studenten en het toerisme.
Tot in de jaren 50 was Terneuzen eindstation van de lijnen Gent-Terneuzen en Mechelen-Terneuzen. Vanuit Terneuzen nam men de boot naar Hoedekenskerke.
Foto: wachtende trein en wegverkeer bij de brug van Sluiskil