Met grote kranen, korven, beton- en bentonietleidingen is in november de eerste diepwand op het bouwterrein aan de Zeevaartweg in Terneuzen aangelegd. Dat staat op de website nieuwesluisterneuzen.eu.
In december zijn testen en boringen gedaan om de kwaliteit van de wand te controleren.
Naast de Frontmuur Noordwest, komt er ook een Frontmuur Zuidwest. Deze muur komt aan de andere kant van de Westsluis en deze diepwand is net als de Frontmuur Noordwest onderdeel van de Nieuwe Sluis. De Frontmuur Zuidwest is halverwege 2019 gereed. Bij de Frontmuur Zuidwest komen de deur, de brug en de brugkelder, het landhoofd en de drenkelingenladder van de Nieuwe Sluis.
Rooiboskanaal
Ook het Kapitein Rooiboskanaal, het tijdelijke doorvaartkanaal voor de scheepvaart, wordt op dit moment afgegraven. Begin mei moet het kanaal klaar zijn:
“Het Kapitein Rooiboskanaal is een unieke omleiding voor de scheepvaart. De Nieuwe Sluis komt midden in de aanvaarroute naar de huidige Middensluis. Door een tijdelijk kanaal aan te leggen dwars door de zuidelijke landtong, waar het voormalige Rijkswaterstaatgebouw stond, kunnen schepen tot medio 2021 gebruik blijven maken van de Middensluis. Schepen varen als het ware om de bouwkuip heen. Uiteindelijk verdwijnt de Middensluis om ruimte te maken voor de voorhaven van de Nieuwe Sluis.“ (bron: nieuwesluisterneuzen.eu)
Materialen worden zoveel mogelijk aangevoerd via de speciaal daarvoor aangelegde bouwwegen of over water. Het wegverkeer zal er weinig hinder van ondervinden. Ook met de scheepvaart wordt rekening gehouden.
Foto: betoncentrale Nieuwe Sluis