Het terugdringen van de wachttijden voor de sluizen van Terneuzen gaat nog niet zoals gehoopt. Rijkswaterstaat heeft hiervoor een zogenaamde planningstool ingevoerd, maar dit nieuwe systeem werkt nog niet naar behoren. Eric Luca van Rijkswaterstaat blijft echter vol goede moed: “We gaan het verbeteren.”
Het nieuwe systeem bestond al langer voor de zeevaart, maar door de verwachte drukte bij de nieuwe sluis is dit uitgebreid voor de binnenvaart. Het werkt op papier heel eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het een lastiger verhaal. Schepen kunnen zich vooraf aanmelden en direct zien hoe laat en in welke kolk ze geschut worden. Hoe eerder je meldt, des te beter je ingepland kunt worden. Volgens Eric Luca zit echter niet iedereen op één lijn: “Onder de schippers zijn de meningen verdeeld”, maar hij steekt direct de hand in eigen boezem: “Wij hebben het niet goed gedaan.”
Oude systeem
Waar de schepen nu van tevoren kunnen laten weten dat ze door de sluizen gaan, ging dit in het oude systeem nog ter plekke. Dit kan nog altijd, en daar zit wellicht de kink in de kabel: “Je kiest zelf of je meedoet met het nieuwe systeem. Schepen kunnen zich nog altijd per marifoon aanmelden bij de sluis. In dat geval wordt je ingedeeld op de eerst mogelijke vrije positie”, laat Rijkswaterstaat weten. De organisatie laat echter wel weten dat het nieuwe systeem duidelijke voordelen heeft: “Als je je hebt aangemeld via sluisplanning.rws.nl heb je vooraf zekerheid van je schutting en kun je daar met de verdere vaarplanning rekening mee houden.
Aanmelden
Schippers kunnen zich maximaal 24 uur tevoren tot uiterlijk 3 uur voor aankomsttijd aanmelden. Ondertussen is op sluisplanning.rws.nl de voorlopige en uiteindelijke planning inzichtelijk. De verlangde aankomsttijd (RTA) is 3 uur van tevoren definitief. De invaartijd van het schip ligt dan vast.
Door: Johnny Willeboordse - GO-RTV
Bron: Rijkswaterstaat