Zeeland transformeert openbaar vervoer: Hub-systeem zorgt voor efficiëntere routes en flextaxi's

Geplaatst: 17 april 2024 om 16:42

Iedereen die in de bebouwde kom woont, heeft straks binnen 500 meter van zijn voordeur een groen bordje met 'Hub' erop; een opstappunt voor publiek vervoer.  Dat was de boodschap woensdagmiddag tijdens een interactieve bijeenkomst in het theater van Terneuzen. Via een app kun je dan regelen wanneer je op wilt stappen en waar je naartoe wilt, de hele dag door, tot 23 uur 's avonds. Grote buslijnen worden alleen nog ingezet tussen bepaalde punten, via de hubs kun je op een groter opstappunt komen.  Een ambitieus plan? In ieder geval moet het op 1 januari 2027, ge-olied en wel, van start gaan in heel Zeeland. De gemeente Sluis mag de komende tijd gaan fungeren als pilotgemeente.

Achmed uit Kloosterzande en Sem uit Axel gaan iedere dag naar school in Hulst. Zij maakten met hun ervaringen overduidelijk dat het openbaar vervoer, zoals dat nu georganiseerd is, kraakt en piept aan alle kanten. Te laat op school komen door vertraging levert scholieren straffen als nablijven op, 's avonds kunnen ze met de bus nergens meer heen omdat hij niet rijdt, de app met vervoersinformatie klopt vaak niet en de bus komt óf te vroeg, óf te laat.

"In plaats van vaste tijden, gaan de flextaxi's op vraag rijden. Dat betekent minder grote lijnbussen, maar wel een betere bereikbaarheid en een betere aansluiting." - gedeputeerde Harry van der Maas

Sneller van A naar B
Ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs, schoolbestuurders, vervoerders, vakbond, gemeenten en andere belangstellenden waren aanwezig om zich te laten informeren over het plan dat het hele OV gaat omgooien. De grote lijnbussen gaan niet meer de dorpen in: via de hub vlakbij je deur ga je naar een busstation buiten je kern, waar je op de lijnbus stapt die als het ware langs de 'ruggegraat' van Zeeuws-Vlaanderen rijdt. Dat zou ervoor moeten zorgen dat je gerichter reist, dus niet een hele ronde moet langs allerlei kernen voordat je op je bestemming bent. "Je gaat dus sneller van A naar B", aldus gedeputeerde Harry van der Maas. 

Uitdagingen
Is dit plan haalbaar? Hoe krijg je voldoende chauffeurs bijvoorbeeld? Uiteraard staan we voor een hoop uitdagingen, geven Kirsten Bosman en Ron de Bruin van Reizen Door Zeeland toe. Het idee is dan ook om het aantal chauffeurs en diensten in de regio als het ware in elkaar te schuiven: WMO chauffeurs hebben misschien ook tijd en ruimte in hun busje om andere passagiers mee te nemen. 
Toch hadden aanwezigen wel hun twijfels, want wat als je niet in de bebouwde kom woont? Daar was nog geen duidelijk antwoord op, maar er wordt gezocht naar een oplossing. 


Cijfers
"Zeeuws-Vlaanderen kent drie regioscholen in Hulst, Terneuzen en Oostburg, samen goed voor zo'n 4000 scholieren. 
1600 van die scholieren fietsen iedere dag 8 kilometer of meer heen en terug naar school. Gemiddeld is dat in Nederland 6 kilometer. 
De helft van die 1600 leerlingen fietst dagelijks 12 kilometer of meer. 
In totaal zijn ca. 600 leerlingen in Zeeuws-Vlaanderen dagelijks 2 uur of meer onderweg van huis naar school en terug."

Steven van Nispen, bestuurder VO Zeeuws-Vlaanderen

Pilot in Sluis
Aan Sluis de eer om de komende tijd de rol van pilotgemeente op zich te nemen. Door het idee uit te proberen in een kleiner gebied, kunnen de eerste 'kinderziektes' worden opgevangen en verholpen. In 2027 móet het nieuwe vervoersplan uitgerold en in werking zijn. "Anders hebben we niets, het oude systeem houdt op te bestaan",  vertelt wethouder Jeroen de Buck aan Omroep ZVL.  Luister hier de reacties van Jeroen de Buck en  Gino Depauw, wethouders verkeer en vervoer van de gemeente Terneuzen en Hulst: Wat is het positieve van wat er nu op tafel ligt? 

 

Barbara Beulens is voorzitter van het college van bestuur van Escaldascholen, een koepel van basisscholen in de gemeente Sluis. Zij luisterde geïnteresseerd naar de plannen voor het publiek vervoer. "Ik zie dagelijks kinderen afzien tijdens het fietsen als ik op weg ben naar mijn werk. Het wordt hoog tijd dat daar iets aan verandert." Waarom was zij aanwezig bij deze middag? Luister hier naar het gesprek: 

Door: Tineke Kerste

Lees meer artikelen
Uitzending gemist
  • Onderweg. Richard van Damme maandag 25 november '24 • 17:00 uur
  • Onderweg. Richard van Damme maandag 25 november '24 • 16:00 uur
  • De Middagbreak. John Lindgreen maandag 25 november '24 • 13:00 uur
  • De Middagbreak. John Lindgreen maandag 25 november '24 • 12:00 uur
  • Het Trefpunt. Jean-Paul Weerman maandag 25 november '24 • 11:00 uur
  • Het Trefpunt. Jean-Paul Weerman maandag 25 november '24 • 10:00 uur
Bekijk meer