Het aantal verkeersslachtoffers moet omlaag, vindt de provincie. Daarom werkt men hard om fietspaden breder te maken, wordt er gecontroleerd en worden op scholen verkeerslessen gegeven. Ook ondersteunt de provincie inwoners die hun buurt veiliger willen maken.
Gedeputeerde Harry van der Maas, die mobiliteit en verkeersveiligheid in zijn takenpakket heeft: ‘Zeeland is een uitgestrekte en dunbevolkte provincie. We hebben maar één snelweg en lange plattelandswegen met bochten en bomen erlangs. Dat heeft zijn charme, maar ook zijn nadelen: je verliest er snel je concentratie.’
'Belangrijke doorgaande routes als de Tractaatweg N62 krijgen een 'upgrade',' meldt de provindie op haar website, 'langs drukke provinciale wegen worden, indien mogelijk, vrijliggende fietspaden aangelegd.'
Van der Maas: ‘Dat is best ingrijpend en kostbaar, maar ik vind echt dat we moeten investeren in een veilige reis voor iedereen. 100% Verkeersveilig, daar ga ik voor.”
Volgens Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB wijzen studies uit dat op provinciale wegen in Nederland relatief veel slachtoffers vallen: ‘Door de aanleg van vrijliggende fietspaden en het aanbrengen van bermverhardingen, waardoor autoverkeer niet meer in de berm weg kan zakken en een eventuele stuurfout kan corrigeren, wordt de verkeersveiligheid sterk verbeterd.’
foto: aanleg rotonde Tractaatweg